Keď jedli, vzal Ježiš chlieb a dobrorečil, lámal ho a dával učeníkom so slovami: Vezmite, jedzte, toto je moje telo. Potom vzal kalich, vzdal vďaku a dal im ho so slovami: Pite z neho všetci, lebo toto je moja krv zmluvy, ktorá sa vylieva za mnohých na odpustenie hriechov. Hovorím vám: Odteraz už nebudem piť z tohto plodu viniča až do toho dňa, keď ho budem s vami piť nový v kráľovstve svojho Otca. Evanjelium podľa Matúša 26,26-29
Ježiš dáva starému symbolu nový význam. Pôvodne mala veľkonočná večera pripomínať Židom vyslobodenie z egyptského otroctva. (2 Moj 12,1-30) Nový význam súvisí s oslobodením od hriechu prostredníctvom Kristovej obete na kríži. Nová veľkonočná večera sa stala symbolom dokonalejšieho vyslobodenia.
Keď Ježiš láme chlieb a dáva ho svojim učeníkom, hovorí: „Vezmite, jedzte, toto je moje telo.“ Bez toho, aby musel meniť význam, dodáva: „Ktoré sa za vás dáva.“ Potom vzal kalich a poukázal na to, že to je jeho „krv zmluvy, ktorá sa vylieva za mnohých na odpustenie hriechov“. Podobne ako bola krv potvrdením zmluvy medzi Bohom a jeho ľudom v Starej zmluve, tak to bude aj v novej zmluve, ktorú predpovedal prorok Jeremiáš 31,31-34.
Spôsobom, ktorému museli učeníci rozumieť, im Ježiš hovorí, že zomrie namiesto nich. V tom spočíva základ evanjelia. Ježiš niesol odsúdenie, ktoré patrilo nám, aby tí, ktorí ho prijmú, mohli mať účasť na jeho večnom živote. Zomrel namiesto nás. Jeho krv bola vyliata „na odpustenie hriechov“. Chváľme Boha za to. Z tejto zástupnej obete plynú všetky ďalšie požehnania.
V Ježišových slovách o chlebe a víne je dôležitá ešte jedna vec. Tvárou v tvár smrti Ježiš hovorí, že má udalosti pod kontrolou. Vie, že víťazne vstane z hrobu a v nebeskom kráľovstve bude spolu s učeníkmi piť z plodov viniča.
Napriek názorovým rozdielom na presný význam jednotlivých častí Večere Pánovej, ju všetky kresťanské denominácie považujú za hlavnú udalosť svojej bohoslužobnej skúsenosti. Pavol vystihol zmysel tohto obradu, keď napísal: „Kedykoľvek teda jete tento chlieb a pijete z tohto kalicha, zvestujete Pánovu smrť, kým nepríde.“ (1 Kor 11,26)
Nová symbolika má dvojaký význam: ukazuje na Kristovu zachraňujúcu smrť v minulosti a jeho opätovný návrat a nastolenie Božieho kráľovstva v budúcnosti.
Keď slávime Večeru Pánovu, zamyslime sa nad hĺbkou obete, ktorú symbolizuje, i nad zasľúbením, ktoré so sebou prináša.