Tak prišiel k Šimonovi Petrovi. Ten mu povedal: Pane, ty mi chceš umývať nohy? Ježiš mu odpovedal: Čo ja robím, to ty teraz nechápeš, ale neskôr pochopíš. Peter mu povedal: Nikdy mi nebudeš umývať nohy! Ježiš mu odpovedal: Ak ťa neumyjem, nebudeš mať so mnou podiel. Šimon Peter mu povedal: Pane, teda nielen nohy, ale aj ruky a hlavu! Ježiš mu odpovedal: Ten, kto sa okúpal, nepotrebuje sa už umývať, iba ak nohy; inak je celý čistý. Aj vy ste čistí, ale nie všetci. Evanjelium podľa Jána 13,6-10
Peter sa cíti veľmi nepríjemne. Stačilo mu, že ho vytlačili z dvoch najprestížnejších miest pri stole. Teraz sa zdesene prizerá, ako Ježiš zaradom umýva nohy učeníkom. Keď sa skloní k jeho nohám, Peter znervóznie. Nevie, čo má povedať ani urobiť. Vyhŕkne, že nikdy nedovolí, aby mu Ježiš umyl nohy. Ježiš však trvá na tom, že je to nevyhnutné. Ak Peter nedovolí, aby mu Ježiš umyl nohy, nemôže byť jeho nasledovníkom. V tej chvíli učeník, ktorý má vždy slovo naporúdzi, vyhlasuje, aby mu teda Ježiš umyl aj hlavu, nielen nohy.
Ježiš odpovedá, že sa nepotrebuje umyť celý; stačí, keď si umyje zaprášené nohy. Zrejme sa odvoláva na zvyk mať pred začiatkom hostiny čisté nohy. Keď sa hostia zišli, potrebovali si umyť len nohy.
Kristus určite nemal na mysli len telesnú čistotu. Tento akt má aj duchovný rozmer. Verš 10 odkazuje na dva druhy duchovného očistenia. Prvý predstavuje krst na začiatku kresťanského života, keď sú novonarodenému Božiemu dieťaťu odpustené všetky hriechy a v Božích očiach je ospravedlnené. Keď sa pri krstnom obrade ponorí do vodného hrobu, je celkom očistené.
Vo svojom každodennom živote sa však veriaci človek dostáva do kontaktu s hriešnym svetom. Zašpiní si nohy od prašných ciest tohto sveta. Aj sám robí chyby a pácha hriechy. Takýto človek neodpadol od viery ani od Krista. Nemusí sa nechať znovu pokrstiť. Z času na čas si však potrebuje umyť nohy.
Na obrad umývania nôh by sme sa mali pozerať ako na „mini-
krst“. Je to chvíľa, keď sa človek znovu odovzdáva Ježišovi ako Pánovi svojho života a obnovuje svoj sľub slúžiť okolitému svetu i bratom a sestrám v cirkvi.