Ježiš sa na nich zahľadel a povedal im: „Ľuďom je to nemožné, ale Bohu je všetko možné.“
Evanjelium podľa Matúša 19,26
Cestu do Egypta sme plánovali veľmi dlho, ale pretože mamička mala rakovinu, neboli sme si istí, či sa uskutoční. No podarilo sa! Stáli sme spolu pred pyramídami a kochali sa. Potom sme s mamičkou zamierili ku kľačiacim ťavám a nasadli na ne. Keď sa ťava postavila, bolo to trochu desivé. Sedela som oveľa vyššie, než som čakala. Nikdy som si neuvedomila, aké sú tieto zvieratá v skutočnosti veľké, kým som sa na jednom nezviezla.
Ježiš použil tieto najväčšie zvieratá v Palestíne, aby vysvetlil, ako sme spasení. Najprv hovoril o tom, aké je ťažké a vlastne nemožné, aby bohatý človek vošiel do Božieho kráľovstva. „Znova vám hovorím: Ľahšie je ťave prejsť uchom ihly ako bohatému vojsť do Božieho kráľovstva.“ (Mt 19,24) Ježiš tu použil hyperbolu, zveličenie. Niektorí sa pokúšali toto učenie zľahčiť tým, že vykladali ucho ihly ako malú bránu. No nič nenasvedčuje tomu, že by sa jeho slová v tých časoch takto interpretovali, navyše také poňatie podkopáva kontext verša. * V židovskej kultúre boli bohatí ľudia považovaní za najviac Bohom požehnaných. Boli zaopatrení, mohli dávať chudobným almužny a venovať viac času štúdiu Písma. Učeníci boli teda úplne šokovaní. Ak je nemožné, aby si taký požehnaný človek zaslúžil kráľovstvo, kto môže byť spasený? Ježiš učil, že nie sme spasení tým, čo vlastníme, ani tým, aký status máme v spoločnosti. Spasenie je jeho dielom, nie naším. Bohatí, šikovní či silní, nikto z nich si nemôže nebo zaslúžiť. „Požehnaní“ by mali byť ostražití a nemali by dovoliť, aby ich bohatstvo pripravilo o Božie kráľovstvo. Žiadny človek, bez ohľadu na svoje postavenie, nemôže sám spásu dosiahnuť, no Bohu je všetko možné.
* „Ucho ihly v Ježišovej dobe znamenalo to, čo znamená v súčasnosti. Myšlienka, že išlo len o názov pre malú bránu v Jeruzaleme, sa zakladá na informácii o bráne zo stredoveku. Nemá však žiadnu súvislosť s Ježišovým učením prvého storočia.“
* Keener, Craig S. The IVP Bible Background Commentary: New Testament. Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 1993, s. 98.