Ako je napísané u proroka Izaiáša: Hľa, posielam pred tebou svojho posla, aby ti pripravil cestu. Hlas volajúceho na púšti: Pripravte cestu Pánovi, vyrovnajte mu chodníky! — tak vystúpil Ján Krstiteľ na púšti a kázal krst pokánia na odpustenie hriechov. Prichádzala celá judská krajina i všetci Jeruzalemčania. Krstil ich v rieke Jordán a oni vyznávali svoje hriechy. Ján nosil odev z ťavej srsti a okolo bedier kožený opasok. Živil sa kobylkami a poľným medom. Evanjelium podľa Marka 1,2-6

Jána Krstiteľa nemohol nikto prehliadnuť. Biblia nám ho predstavuje ako človeka, ktorý protestuje proti spoločenskému status quo. Vzdal sa pohodlného života v meste a rozhodol sa bývať v drsnej púšti neďaleko Mŕtveho mora. Odložil pekné šaty a živil sa kobylkami a medom divých včiel. Nevieme presne, čo si máme predstaviť pod pojmom „kobylky“. Toto grécke slovo má totiž dva významy: buď išlo o hmyz podobný kobylkám, ktorý je v Tretej Mojžišovej knihe 11,22-23 vyhlásený za čistý, alebo to môže byť jeden druh bôbu (karob), ktorý slúžil ako potrava pre najchudobnejších. Nech to bolo čokoľvek, Písmo predstavuje Jána Krstiteľa ako človeka, ktorý revoltuje proti spoločnosti.
Napriek svojmu divnému spôsobu života, alebo možno práve vďaka nemu, dokázal Ján svojím posolstvom o pokání, vyznaní hriechov, príchode nebeského kráľovstva a o potrebe nechať sa pokrstiť prilákať veľké zástupy. Marek napísal, že „prichádzala celá judská krajina i všetci Jeruzalemčania“. Výraz „všetci“ samozrejme nemá absolútnu hodnotu. Naznačuje však, že tento neotesaný a drsný muž mal veľký vplyv nielen na ľudí, ale aj na židovských vodcov. Židovský historik Jozefus, ktorý žil v prvom storočí, uvádza, že Jánovo pôsobenie pocítil dokonca aj Herodes, „ktorý sa bál, aby Jánov veľký vplyv na ľudí neoslabil jeho moc a nepodnietil národ k revolte“. (Antiquities 18.5.2)
Prorokovi však nešlo o Herodesov trón. Záležalo mu na jeho srdci. Každý, kto sa stretol s Jánom Krstiteľom a počul ho rozprávať, považoval jeho pôsobenie za prevratné. Ján nielen vyzeral ako revolucionár, ale prinášal tiež revolučné posolstvo, ktoré je dnes, v 21. storočí, rovnako potrebné, ako bolo pred vyše dvoma tisíckami rokov.
Skôr než začneme skúmať Jánovo posolstvo, mali by sme si všimnúť, že tohto významného kazateľa hlásajúceho nový vek Božieho kráľovstva Marek uvádza a predstavuje starozmluvným citátom. Tým dáva najavo, že kresťanstvo nie je nové náboženstvo, ale pokračovanie judaizmu. Ježiš a jeho posolstvo nie sú núdzovým plánom – keďže pôvodný zámer so židovským národom zlyhal –, ale naplnením zákona a prorokov. Ježiš je Mesiáš, ktorého príchod je predpovedaný hneď na prvých stránkach Písma. Božie plány sa v minulosti plnili podľa predpovedí. Tak to bude aj v budúcnosti.

Najnovšie články

Odporúčame

  • Inšpiratívne zamyslenie z Biblie
  • Sobotná škola
  • Priamy prenos bohoslužieb
  • Spievajme Hospodinovi