Celosvetová konferencia „K obrazu Božiemu: Písmo. Sexualita. Spoločnosť.“ usporiadaná Cirkvou adventistov siedmeho dňa v juhoafrickom Kapskom meste vyzvala k súcitu s ľuďmi žijúcimi v gay a lesbických vzťahoch. Zároveň potvrdila biblický postoj cirkvi k manželstvu ako spolužitiu jedného muža s jednou ženou. Podľa doktora Petera Landlessa, lekára, pastora a vedúceho oddelenia
pri celosvetovom ústredí cirkvi, nie je možné jednoznačne určiť, prečo majú niektorí ľudia homosexuálnu orientáciu. Podľa neho ide o „komplexnú súhru vrodených faktorov a prostredia.“Štvordenná konferencia sa v druhej polovici marca zaoberala tým, ako by mala cirkev reagovať na skúsenosti s homosexualitou a alternatívnou sexualitou, vrátane dôsledkov na pastoračnú službu cirkvi jednotlivcom, pracovné postupy, prevádzkovanie mnohých vzdelávacích a zdravotníckych zariadení. Doktor Landless tu konštatoval, že homosexuálni muži majú podľa nových vedeckých poznatkov vrodené anatomické odlišnosti v mozgu. Niektorí vedci sú preto presvedčení, že homosexuálna orientácia je vrodená a človek preto za túto odlišnosť nie je nijak zodpovedný. „Ako adventisti by sme si mali v prípade takýchto ľudí položiť Ježišovu otázku: Kto je môj blížny?“
Onaolapo Ajibade, výkonný tajomník Stredozápadnej africkej divízie cirkvi reagoval konštatovaním: „Pretože neexistuje žiadna známa príčina homosexuality, nie je na ňu ani žiaden liek. Preto musíme prijať kresťanský prístup. Pretože nevieme príčinu, musíme mať súcit a pochopenie,“ povedal Ajibade.
„Máme tendenciu vidieť veci ako čierne a biele. Odtiene šedej medzi nami vyvolávajú veľa úzkosti,“ povedal Curtis Fox, profesor a vedúci katedry poradenstva a sociálnych vied na cirkevnej Univerzite Loma Linda v americkom štáte Kalifornia. „Realita ale nie je čiernobiela, je zložitá,“ povedal Fox. „Jednoduché vysvetlenie nestačí a je menej než užitočné pre tých, ktorí sa zaoberajú touto problematikou.“ Ako spúšťače homosexuálneho správania bývajú často uvádzané rodinná disfunkcia, sexuálna trauma a ďalšie vonkajšie faktory. Realita môže byť ale zložitejšia, než sú niektoré náboženské komunity ochotné uznať. Ako príklad neužitočného zjednodušenia uviedol vedec takzvanú „reparačnú terapiu“, ktorá predpokladá, že sexuálna orientácia každého jednotlivca je výhradne vecou jeho voľby a môže byť zmenená prostredníctvom vôle a podpory kresťanského prostredia. Zatiaľ, čo niektorí ľudia hovoria, že našli osobnú transformáciu prostredníctvom tejto liečby, pre mnohých sa tým naopak len zhoršuje psychická a emocionálna trauma z ich menšinovej sexuálnej orientácie a u mladých ľudí nie sú vzácne ani pokusy o samovraždu, silné depresie a zneužívanie drog. Ďalšími nebezpečnými zjednodušeniami sú predsudky o tom, že väčšina pedofilov sú gayovia, že homosexuálne vzťahy sú prchavé a že homosexuálni rodičia majú tendenciu mať homosexuálne deti.
„Môj biblický pohľad na svet berie do úvahy dokonalé Božie stvorenie i jeho pád do hriechu. Čo znamená, že rôzne možnosti, variácie, anomálie a degenerácie sú teraz súčasťou ľudskej reality. Boh pracuje s ľuďmi v ich nedokonalosti, ale cirkev bráni svoj odmietavý postoj ku gay a lesbickým vzťahom,“ uviedol profesor Fox. Cirkev by podľa neho mala byť múdrejšia v interpretácii a hlásaní pravdy vo vysoko defenzívnej, politicky napätej a radikálne individualistickej spoločnosti. „Prístup cirkvi by sa mal vyznačovať pokorou, nie bigotnosťou, nenávisťou a povrchným zjednodušovaním. Musíme prijať nielen Ježišovo posolstvo, ale aj Jeho metódy. Cirkev je dnes vyzývaná milovať susedov homosexuálov rovnako, ako svojich susedov heterosexuálov,“ prehlásil profesor Fox.
Zástupca riaditeľa Biblického bádateľského inštitútu (BRI) cirkvi Ekkerhardt Müller upozornil na to, že mladí sú dnes v súvislosti s homosexualitou zoznamovaní v školách len s otázkami spoločenskej spravodlivosti, nie mravnosti, ktorá je v Biblii rovnako dôležitá. Jeho kolega z BRI Kwabena Donkor uviedol, že progresívni vykladači Biblie považujú text 19. kapitoly knihy Genesis popisujúci pomery v Sodome za text, ktorý nie je primárne zameraný proti homosexualite, ale proti násiliu a bezpráviu demonštrovaným homosexuálnym znásilňovaním. Doktor Donkor vyjadril nesúhlas s týmto výkladom biblických textov, ale zároveň sa vyslovil za dialóg s týmito vykladačmi a pokračovanie v úsilí o vzájomné porozumenie. Miestopredsedkyňa Generálnej konferencie CASD Ella Simmonsová vyzvala k užšiemu dialógu cirkvi s organizáciou Seventh-day Adventist Kinship International, ktorá už 40 rokov združuje a stará sa o súčasných i bývalých členov cirkvi s homosexuálnou, bisexuálnou, intersexuálnou a transgendrovou orientáciou, ich rodiny, priateľov a známych. Za Česko-Slovenskú úniu CASD sa konferencie zúčastnili jej predseda Mikuláš Pavlík a teológ Roman Mach.
[nggallery id=34]
zdroj: casd.cz; foto: ANN, AR