Vyžaduje Boh celibát?

Učeníci mu povedali: Ak je to takto medzi mužom a ženou, je lepšie neženiť sa. On im odpovedal: Nie všetci chápu toto slovo, len tí, ktorým je to dané. Sú totiž ľudia neschopní manželstva, ktorí sa tak narodili zo života matky; iní sú neschopní manželstva, lebo ich takými urobili ľudia; ďalší sú neschopní manželstva, lebo sa sami urobili takými pre nebeské kráľovstvo. Kto to môže pochopiť, nech pochopí. Mat 19,10-12

Učeníci pozorne sledujú spor svojho Majstra s farizejmi, ktorí stupňujú svoje pokusy pristihnúť Ježiša pri niečom, za čo by naňho mohli podať „trestné oznámenie“.
Tentoraz s ním riešia otázku platnosti manželstva. Je to oblasť, v ktorej mal problém Herodes, vtedajší vladár. Rozviedol sa len preto, aby si mohol vziať manželku nevlastného brata. Ján Krstiteľ ho za to napomenul, kvôli čomu sa dostal do väzenia. Neskôr mu Herodes dal sťať hlavu.
Z tejto pasce sa Ježiš dostal vďaka svojej múdrosti. Zároveň pripomenul pôvodný Boží zámer s manželstvom, ktoré by človek nemal rušiť.
Pozrime sa, ako na to zareagovali učeníci. „Ak je to takto medzi mužom a ženou, je lepšie neženiť sa. On im odpovedal: Nie všetci chápu toto slovo, len tí, ktorým je to dané. Sú totiž ľudia neschopní manželstva, ktorí sa tak narodili zo života matky; iní sú neschopní manželstva, lebo ich takými urobili ľudia; ďalší sú neschopní manželstva, lebo sa sami urobili takými pre nebeské kráľovstvo. Kto to môže pochopiť, nech pochopí.“ (Mat 19,10-12) Tento text sa často používa na zdôvodnenie celibátu. Ježiš však dopredu varuje, že jeho slová nepochopí každý. Uvádza tri skupiny ľudí, pre ktorých je lepšie, aby zostali slobodní.
Ako prvých spomína tých, ktorí sú pre manželstvo nespôsobilí od svojho narodenia. Zrejme má na mysli ľudí, ktorí sa narodili s postihnutím, ktoré by im bránilo udržiavať kvalitný partnerský vzťah.
Potom je tu ďalšia skupina. Do nej patria tí, ktorých urobili nespôsobilými ľudia. Kedysi som si myslel, že sú to napríklad eunusi. V poslednom čase si však všímam, že pribúda jedincov, ktorých zdeformovala výchova. Rodičia z nich urobili sebcov, ktorí myslia len na seba a manželstvo s nimi by bola tragédia.
Nakoniec Ježiš spomína tých, ktorí sa rozhodli pre život „v samote“ na základe poznania, že by im vzťah bránil v ich službe, do ktorej sa cítia byť Bohom povolaní.
Ježiš nehovorí, že ten, kto chce slúžiť „nebeskému kráľovstvu“, musí zostať sám. Podľa Ježiša je tu priestor na slobodnú voľbu. To je niečo, čo v niektorých cirkvách kňazi nemajú. Ich možnosti sú: Buď ostanem sám a môžem byť kňazom, alebo sa ožením a kňazské povolanie už nikdy nemôžem vykonávať.
Kňaz je tiež človek. Preto by mal dostať možnosť slobodne sa rozhodnúť. Apoštol Pavol napísal: „Neženatým, nevydatým a vdovám však hovorím: Pre nich je dobre, ak zostanú ako ja. Ale ak sa nevedia ovládať, nech vstúpia do manželstva, lebo je lepšie žiť v manželstve ako horieť vášňou.“ (1Kor 7,8.9) Povinný celibát spôsobil mnoho trápenia. Pritom by stačilo tak málo – riadiť sa podľa Kristových slov a dať kňazom možnosť slobodne sa rozhodnúť. Aj ten, kto sa rozhodne ostať sám, by mal mať možnosť svoje rozhodnutie zmeniť, ak po čase zistí, že by radšej žil v manželstve ako v celibáte.

Pane, prosím Ťa za ľudí, ktorí žijú sami. Už či je to ich slobodné rozhodnutie, alebo k tomu boli prinútení. Pomáhaj im v ich samote nájsť oporu u Teba alebo aj v nás, ktorí máme svojich partnerov a svoje rodiny.

Najnovšie články

Odporúčame

  • Inšpiratívne zamyslenie z Biblie
  • Sobotná škola
  • Priamy prenos bohoslužieb
  • Spievajme Hospodinovi