Keď prišli na miesto, ktoré sa volá Lebka, ukrižovali ho a s ním aj zločincov: jedného sprava, druhého zľava. Evanjelium podľa Lukáša 23,33
Ukrižovanie!
Pri zmienke o križovaní prebehol aj najtvrdším obyvateľom Rímskej ríše mráz po chrbte. Tento krutý trest smrti znamenal pomalé fyzické mučenie spojené s verejným ponížením. Martin Hengel píše, že smrť na kríži nebola „len taká hocijaká smrť. V plnom slova zmysle to bola obscénna záležitosť. Pri ukrižovaní boli obete vystavené napospas vrtochom a sadizmu katov.“
Verejné ponižovanie začalo tým, že odsúdený si musel sám odniesť kríž na miesto, kde sa konala poprava. V dobe, keď neexistovala televízia ani film, ktoré by ukájali najprízemnejšie ľudské túžby po krvi a násilí, bolo ukrižovanie pre znudených či zvedavých miestnych obyvateľov často „najlepšou šou“. Obete boli vyzlečené donaha a pribité na kríž tak, že nemohli vykonávať svoje telesné potreby a zabrániť posmechu a urážkam prihliadajúceho davu. Keď popravná čata dorazila na miesto ukrižovania, vojaci pripevnili priečny trám k nosnej časti kríža. Potom naň položili odsúdeného, ktorého ruky a nohy pribili klincami na kríž. Nakoniec kríž vztýčili a nasadili do pripraveného otvoru.
Znehybnená obeť nemala možnosť chrániť sa pred silným palestínskym slnkom, chladom ani hmyzom. Ukrižovanie nepoškodilo žiadne pre život nevyhnutné orgány. Vzhľadom na to smrť prichádzala pomaly, často až po niekoľkých dňoch, a to v dôsledku vyčerpania, svalových kŕčov, hladu a smädu.
Popravu ukrižovaním Rimania vyhradili pre otrokov a cudzincov odsúdených za zločiny. Ukrižovanie používali na verejnú demonštráciu toho, aké neblahé je pokúšať sa vzoprieť rímskej moci.
Židia považovali každého ukrižovaného zločinca za človeka, ktorý je zavrhnutý izraelským národom, prekliaty Božím zákonom a vylúčený z Božej zmluvy so židovským národom. Židia očakávali, že ich Mesiáš bude mocný víťaziaci kráľ, nie trpiaci zločinec. Preto nie div, že Pavol hovorí: „My však hlásame Krista ukrižovaného — pre Židov pohoršenie a pohanov bláznovstvo.“ (1 Kor 1,23)
Ježiš podstúpil túto smrť dobrovoľne. Kvôli tomu prišiel z neba. Na kríži trpel ukrižovaný Boh za moje hriechy.