A ja budem prosiť Otca a on vám dá iného Tešiteľa, aby bol s vami až naveky — Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, pretože ho nevidí, ani nepozná. Vy ho poznáte, veď zostáva pri vás a bude vo vás. Evanjelium podľa Jána 14,16.17
Týmto textom sa dostávame k ďalšej veľkej téme štvrtého evanjelia. Práve v Jánovom evanjeliu nachádzame jasnejšie a podrobnejšie vysvetlenie pôsobenia Ducha Svätého než v ktorejkoľvek inej biblickej knihe. Ježiš sa k tejto téme opakovane vracia. (Ján 15 a 16) Snaží sa pripraviť svojich učeníkov na to, že po jeho smrti budú viesť cirkev. Dôraz na Ducha Svätého vyvrcholí na Turíce. Vtedy na učeníkov zostúpi Duch v plnosti, aby mohli splniť svoju úlohu – niesť posolstvo o Ježišovi do všetkých končín sveta.
Dar Ducha Svätého je v živote kresťana kľúčová vec. Pravý kresťan sa rodí z Ducha. (Ján 1,12; 3,3.5) Každý jeho čin je vedený tým, ktorého Ellen Whiteová nazýva „treťou božskou Osobou“. „Toto zasľúbené požehnanie prináša všetky ostatné požehnania, ak oň prosíme v neochvejnej viere.“ (TV 471.472; DA 671.672) Keď Ježiš pripravoval učeníkov na svoj skorý odchod, nie náhodou ich stále znovu poúčal o dare Ducha Svätého. Duch Svätý bol ich najväčšou potrebou. Zostáva ňou aj dnes pre nás, ktorí žijeme v 21. storočí.
U Jána 14,16 Ježiš nesľubuje Ducha Svätého bezdôvodne. V predchádzajúcom verši čítame, že svojim nasledovníkom povedal, že ak ho budú skutočne milovať, budú zachovávať jeho prikázania. Vzhľadom na zvrátenosť ľudskej povahy to nie je jednoduchá úloha. Hriešni ľudia nedokážu zachovávať prikázania bez Božej pomoci. Preto im Ježiš sľubuje „iného Tešiteľa“. „Tešiteľ“ nie je práve najlepší preklad gréckeho slova paraklétos, čo doslova znamená „zavolaný, aby bol po boku“. Lepším prekladom by zrejme bolo slovo „pomocník, obhajca“. Paraklétos je niekto, kto prichádza na pomoc, keď človek potrebuje posilnenie, vedenie a nasmerovanie. Týmto radcom a pomocníkom bol pre učeníkov Ježiš. Čoskoro ich však bude musieť opustiť. Preto im sľubuje „iného pomocníka“.
Na chvíľu sa zastavme a vážne sa nad sebou zamyslime. Je príliš jednoduché domnievať sa, že si vystačíme sami, že vlastnou silou a vôľou dosiahneme nebeské kráľovstvo. Sú to rovnako falošné ilúzie, aké mali Ježišovi učeníci. Našou najväčšou potrebou je Božský Pomocník.