V poslednej dobe opäť častejšie publikované prehlásenia adventistu Rona Wyatta (1939-1999), laického výskumníka v oblasti starovekých vykopávok, o jeho údajných archeologických objavoch na Blízkom východe inšpirovaných Bibliou, sú podľa Biblického bádateľského inštitútu (BRI) Generálnej konferencie Cirkvi adventistov s. d. nedôveryhodné a nemajú archeologickú hodnotu. Každý z jeho projektov je potrebné posudzovať podľa jeho vlastného rozsahu,“ uvádza o Wyattových výskumných aktivitách a záveroch doktor William Shea, spolupracovník Biblického bádateľského inštitútu v oblasti archeológie.

William H. Shea v súčasnosti spolupracuje s Biblickým bádateľským inštitútom. V minulosti viedol i oddelenie Starého Zákona na Andrews University.

Ron Wyatt oznamoval, že vo východnom Turecku objavil zvyšky prehistorickej Noemovej archy, v blízkosti Jeruzalema úkryt truhly zmluvy z jeruzalemského Božieho chrámu. Na dne Akabského zálivu mal objaviť kolesá starovekých vojenských vozov, ako stopy po egyptskom prenasledovaní Izraelitov prechádzajúcich morom pod vedením Mojžiša. Určil horu Jebel el Lawz v Saudskej Arábii ako horu vydania Božieho Desatora, miesta pozdĺž úpätia Masady na západnom brehu Mŕtveho mora identifikoval ako Bohom vyvrátené mestá Sodoma a Gomora.

Jediným z Wyattových projektov, ktorý oprávnene čerpá z relevantných indícií, je údajná Noemova archa. Na to, aby však tento objav mohol byť uznaný ako skutočný, by museli byť vykonané rozsiahle vykopávky. Iná situácia je v prípade úkrytu truhly zmluvy u Jeruzalema: „Truhlu zmluvy hľadali štyri rôzne skupiny v štyroch rôznych lokalitách, ani jedna z nich však nepriniesla nejaký relevantný dôkaz. Ich práca je z hľadiska prínosu podobná, Ronove objavy nie sú ani lepšie, ani horšie, než objavy ostatných troch skupín,“ konštatuje William Shea. Zároveň dodáva, že oveľa logickejším miestom, kde by mohla byť truhla uložená, sú katakomby pod chrámovým vrchom. Mnohé z nich sú uzatvorené už stáročia.

Relevantné archeologické nálezy chýbajú aj miestu v Akabskom zálive, ktorým mali podľa Wyatta utekať Izraelci pred Egypťanmi po dne mora. Kolesá vozov, ktoré tu objavil nezodpovedajú egyptským vozom z 15. stor. p. n. l., ale asýrskym vozom z obdobia približne 8. – 9. stor. p. n. l. Zároveň Shea poukazuje na stav kolies: „…koleso je veľmi dobre zachované. Vyzerá lepšie, než by sa dalo očakávať, že bude vyzerať po 3000 rokoch na morskom dne.“

Oporný bod podľa Sheu chýba aj najnovšiemu z Wyattových archeologických nálezov. Západné pobrežie Mŕtveho mora, ktoré určil ako miesto, kde mali stáť Sodoma a Gomora, presne nezodpovedá geografickým indíciám z biblických príbehov o Abrahámovi. Všetky doterajšie archeologické objavy nasvedčujú, že skutočnou lokalitou týchto miest by malo byť východné pobrežie Mŕtveho mora v oblasti Lisanského polostrova. „Naviac, podľa zemepisných ukazovateľov, ktoré sa nachádzajú v biblických príbehoch o Abrahámovi, západný breh Mŕtveho mora nie je vhodným pre umiestnenie týchto miest. Okrem toho, vynikajúci kandidáti pre umiestnenie týchto piatich miest na planine už boli objavení na východnom brehu Mŕtveho mora, počínajúc Bab edh dhra na Lisanskom poloostrove a ďalej štyrmi mestami, ktoré sa tiahnu smerom na juh. Všetky archeologické nálezy, lokality, zemepisné údaje a pod. dokonalo začleňujú týchto päť miest do biblického príbehu o Sodome a Gomore. Ron urobil tú chybu, že nezobral do úvahy prácu, ktorú v teréne vykonávali profesionálni archeológovia, a nedal do súvisu ich objavy a biblické príbehy, ktoré sa ich týkajú,“ píše Shea.

zdroj: AIS; casd.cz; BRI

Zdieľať tento článok:

doteraz 5 komentárov

  1. Samuel Ondrušek píše:

    Zdravím,

    môžem dostať celé oficiálne stanovisko BRI-tu? Ďakujem,

    Ondrušek

  2. Dávid píše:

    napadá ma, že na teologickom seminári na sázave robil jeden študent (M. Louda) o týchto objavoch záverečnú prácu, tak možno pre niekoho, kto by sa tým chcel viac zaoberať môže byť tiež hodnotný zdroj (určite je k dispozícii v knižnici TS CASD a existuje aj v elektronickej podobe)

    • Filip Soos píše:

      Matejova praca vysla aj v zborniku Teologickeho seminara Koinonia 2/2011. Myslim, ze ju dostavaju vsetci kazatelia. Zacina na strane 99.

  3. Feri píše:

    Existujú aj iné postupy, ako zhodnotiť objavy Rona Wyatta. Jeden z jeho archeologických nálezov sa týka lokalizácie hory Sinaj. Overoval som si, či je to všetko v súlade s Bibliou, pretože na tom, komu a čomu veríme, záleží. Musím skonštatovať, že v tomto prípade buď uveríme videniu Heleny, matky cisára Konštantína, ktorá určila Sinaj ako tradičné pútnické miesto v Egypte, alebo budeme dôverovať prorokom Božieho slova, kde: “vrch Sinaj leží v Arábii” (Galaťanom 4:25). Ale Boh dal svoj zákon Izraelitom len na jednom vrchu, nie na dvoch.

    V Biblii je vrch Sinaj tiež nazvaný ako “vrch Boží” alebo aj “vrch Horeb”, čo znamená “suchý”, “pustý”. Boh Hospodin zostúpil naň a zjavil skrze Mojžiša svoj zákon: “Celý vrch Sinaj bol zahalený dymom, pretože Hospodin zostúpil naň v ohni a jeho dym vystupoval ako dym z pece a celý vrch sa veľmi otriasal.” (Exodus 19:18) “A stalo sa, keď ste počuli hlas uprostred tmy a videli ste, že vrch horí ohňom, pristúpili ste ku mne, všetky hlavy vašich pokolení i vaši starší” (Deuteronomium 5:23). Je pozoruhodné, že najvyšší a najmohutnejší suchý vrch Saudskej Arábie, na mape označený ako “Jabal al-Lawz”, má vrchol sčernalý od ohňa. Dočítal som sa, že jeho žulová skala sa pod náporom obrovskej teploty premenila na tmavé sopečné sklo obsidián. Saudskí archeológovia preskúmali tieňový efekt na okolitých skalách a došli k záveru, že zdroj tepla bol umiestnený približne 50 metrov nad vrcholom.

    Miestni beduíni vrch Jabal al-Lawz od nepamäti volajú domorodým názvom “Jabal Musa”, čiže “vrch Mojžišov”. Zaujímavá súvislosť…? Oficiálny názov vrchu znie Jabal al-Lawz, v doslovnom preklade “vrch mandľový”. Len náhodou slovo “law” v angličtine znamená “zákon”?

    Podľa Exodus 3:1 a Skutky 7:29-30 je biblický vrch Sinaj – Horeb, vrch Boží, lokalizovaný v zemepisnej oblasti Madian. Na starých arabských mapách je Jabal al-Lawz zakreslený v dnešnej Saudskej Arábii, v oblasti, ktorá sa volá Madian.

    Taktiež pamätné miesto označené na mape názvom “Jethro”, akoby kamenný dom Mojžišovho svokra, Madianskeho kňaza (Exodus 3:1-2;12) nachádza sa približne 15 km od vrchu Jabal al-Lawz, v blízkosti mesta Al-Bad.

    To, o čom píšem, sa bežne dá nájsť na internete. Vďaka tomuto médiu je všeličo oveľa jednoduchšie.

    Feri

Najnovšie články

Odporúčame

  • Inšpiratívne zamyslenie z Biblie
  • Sobotná škola
  • Priamy prenos bohoslužieb
  • Spievajme Hospodinovi